آمارمسکن و زمین

قیمت فروش هر مترمربع زمین و زیربنای مسکونی در پاییز 99

با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در رابطه با قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور در پاییز 99 توسط مرکز آمار ایران، این مرکز اعلام کرد که میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور، 88,658 هزار ریال با میانگین مساحت 350 مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، 20.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 118.4 درصد افزایش قیمت داشته است.

بر اساس این اعلامات، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده بواسطه بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 89,496 هزار ریال با میانگین مساحت 108 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده است، که نسبت به فصل گذشته آن، 24.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 113.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

این مرکز همچنان اظهار کرد که بنگاه‌های معاملات ملکی کشور باید مشخصات همه معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نماییند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، با توجه به اینکه کاهش یا افزایش تعداد معاملات در شهرهای بزرگ، موجب کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص نمود. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به‎روز شده است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا